Nyomtatás
2019. március 22., péntek 10:20

Sajtóközlemény

A szakmai szervezetek támogatják a tejtermelők penny elleni fellépését. A Penny Market Kft. – többszörös előzetes egyeztetés ellenére – drasztikusan alacsony, 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet 2019. március 21-én, az üzletlánc ezzel a lépéssel a hazai tejfeldolgozóknak és tejtermelőknek hosszabb távon is jelentős károkat okozhat.

TEJ logo HU color   naklogo

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TTT) a magyar vásárlók védelme érdekében – keresve az extrém alacsony ár vélelmezett élelmiszerbiztonsági, számlázási és árképzési okait – hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál és a Pénzügyminisztérium Nemzeti Adó- és Vámhivatalt Vezető Államtitkárságánál. A leginkább érintett magyar tejtermelők a Penny elleni demonstrációk előkészítésébe kezdtek, ehhez a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a terméktanács minden segítséget megad a számukra.

A Penny Market Kft. 2019. március 21-étől – akciós újságja címlapján is hirdetve – egy lépésben 14 forintos kiskereskedelmi árcsökkentéssel, 135 forintos dömping fogyasztói áron kezdett el értékesíteni egy szlovák eredetű, 1,5%-os zsírtartalmú UHT tejet. Mindez azért is különös, mert Szlovákiában az elmúlt hónapokban a magyarországihoz képest kilogrammonként átlagosan legalább 4-5 forinttal drágábban cserélt gazdát a nyerstej. Jól látszik, hogy egyes szlovákiai feldolgozók Magyarországon vezetik le a senkinek sem kellő maradékot, ehhez pedig sajnos – a magasabb profitszerzés és a vevők gátlástalan becsalogatása érdekében – a Penny Market Kft. partner.

Félő, hogy a 14 forintos árletörés az egész hazai szektoron igen hamar végigsöpör, ezért a gyors és átfogó hatósági lépések sürgetése mellett a NAK és a TTT határozottan felszólítja a Penny Market Kft.-t az akció azonnali visszavonására.

A hazai kiskereskedelmi láncok TTT-be történő öt évvel ezelőtti belépése még ma is rendkívüli jelentőséggel bír a magyar tejágazat fejlődése, a hazai tejtermelés és tejtermék-előállítás magas színvonalú folytatása, a fogyasztói igények lehető legjobb kielégítése és a tej termékpálya sikeres működése terén. A termékpálya magyarországi szervezettsége azóta is példaértékű, európai összevetésben is. Legalább ugyanilyen fontos volt a hazai tejágazat jövője érdekében az ESL és az UHT tejek általános forgalmi adójának csökkentése, mely 2019 januárjában lépett életbe. A tejimport szempontjából az egyik „legrosszabb”, 2010. évi adathoz képest (35%) 2018-ra sikerült elérni azt, hogy az import hazai termeléshez viszonyított aránya tavaly csupán 9% volt.

A Penny Market Kft. a mostani lépésével minden eddigi közös szakmai és kormányzati együttműködést és munkát semmibe vett, arcon csapva a tejszakmát. Az Európa egyik legolcsóbb magyarországi nyerstejára miatt már eddig is elégedetlen hazai tejtermelők számára a Penny lépése olaj a tűzre. Az üzletlánc – az átfogó hazai áfacsökkentés után – a helyben elérhető magas minőségű tejet egy gyanúsan olcsó külföldi tejre cserélte, igen rövid úton rendkívül rossz hangulatot és elégedetlenséget teremtve a hazai tejtermelők között. A NAK és a TTT egyetért a felháborodott termelőkkel, és minden lehetséges eszközzel támogatja az elfogadható megoldás mielőbbi megtalálását.

 

Kapcsolat:
Fekete Zsanett, PR és kommunikációért felelős kabinetfőnök-helyettes, +36 30 219 1319, fekete.zsanett@nak.hu
Konrád Szilárd, vezető kommunikációs szakértő, +36 30 597 1292, konrad.szilard@nak.hu